Till dig som är förälder

Jag är ingen superförälder. Ibland mutar jag för att få saker att hända, ibland hotar jag. Och tjatar. Egentligen vill jag ju bara vara ett stöd. Vissa dagar fungerar det, andra inte. Men precis som du, som håller den här boken i din hand, så försöker jag.
Under flera år jobbade jag som journalist med inriktning mot skol- och utbildningsfrågor. Jag skrev om hur kunskapsklyftorna ökade, om svenska elevers deppiga skolresultat. Hemma såg jag hur mina barn, deras kompisar och mina vänners barn slet när kraven från skolan hårdnade i takt med att de blev äldre. Och i skolan fick de sällan reda på hur de skulle klara av kraven. Bara att.
Som förälder har jag ibland känt mig rätt så maktlös. Jag har inte riktigt vetat vad jag ska göra för att stötta, eller hur de ska plugga på bästa sätt. Jag började fundera över om det inte fanns studiesätt som var bättre än andra, som gör att det våra barn försöker lära sig också fastnar – utan att de behöver plugga mer, bara lite annorlunda.

Det gör det. Det är bara det att inte så många känner till dem.

Gång på gång har deras överlägsenhet bevisats i vetenskapliga studier. Det tycks heller inte spela någon roll om det är förskole- barn, högstadieelever eller högskolestudenter som använder dem – de ökar lärandet och förlänger minnet oavsett ålder.
Jag kallar dem supermetoder – studiemetoderna som kommer att förbättra dina barns sätt att plugga för alltid. De bygger på den kunskap som forskare i dag har om hjärnan, minne och lärande. Man vet nämligen ganska exakt vad vi kan göra för att kunskap ska fastna. Och varför den inte gör det.
När jag tänker på böcker jag har läst de senaste åren slår en deppig insikt mig: i stort sett det enda jag minns är att jag faktiskt har läst dem. Och att jag gillade några av dem. Samma sak händer våra barn. Andragradsekvationerna sitter ena dagen, ändå är mycket borta till matteprovet. Att memorera fem kapitel om antiken eller Vasatiden kan kännas som en oöverstiglig uppgift för en 11-åring. Eller en 16-åring. För hur det egentligen ska gå till, ja det får eleverna själva lista ut. Det är bara att börja läsa och hoppas att något fastnar.
Det finns barn som fixar skolan utan att anstränga sig, men de flesta behöver kämpa. Ibland rejält. Och vet man inte hur man ska göra, då blir det rätt så tufft. När kunskap inte fastnar blir resultaten dåliga, självförtroendet åker ner i skorna. Och då är det lätt att strunta i alltihop. Det blir en ond cirkel.

Men så behöver det inte vara.

Vad är det då som gör att barn ibland tycks lära sig och ibland inte? Finns det sätt som alltid fungerar? Och hur kan vi föräldrar stötta på ett vettigt sätt? Jag tog mina frågor till en rad interna- tionellt ledande forskare inom psykologi, inlärning och pedagogik. Den här boken bygger på deras forskning och på svaren jag fick. Den ger verktyg till dig som vill hjälpa ditt barn eller din tonåring att plugga e ektivare. Råden och teknikerna som presenteras här fungerar för den som har lätt att lära, eller svårare, för en mellanstadieelev eller en gymnasieelev. Eller en högskolestudent, för den delen.
Ibland når jag fram till mina barn med det jag vill förmedla. Många gånger gör jag det inte. Vi pratar, bråkar, skriker, skrattar. Det smälls i dörrar. Jag fortsätter att tjata.
Nej, jag är ingen superförälder, men i dag vet jag hur jag kan stötta. När mina barn vill ha mitt stöd, vill säga.

»Supermetoderna kan förändra hela skoltiden för våra barn. Alla föräldrar borde läsa den.«
Foto Mattias Ribbing
Mattias Ribbing
Författare och minnesmästare