Minns mer med testmetoden

  • av

Effektivaste sättet att lära sig på – berätta. Det finns ett sätt att plugga på som i studie på studie visat sig vara effektivare än andra: att försöka återkalla kunskapen ur minnet. Att, istället för att läsa samma kapitel om och om igen, leta i minnet och testa sig själv på innehållet.

Det har fått namnet testeffekten, eller återkallningseffekten, den effekt på minnet som det har när vi försöker minnas det vi lärt oss istället för att ta in informationen igen och igen. Metoden är rysligt effektiv när det handlar om att minnas det man lär sig. Och det handlar inte om tester för att kolla vad man kan, utan tester som studieredskap, för att få kunskapen att fastna. Ett annat namn på det är testbaserad inlärning.

Men det finns en utmaning. Att behöva leta i minnet, fundera, det är lite jobbigt. Och det är lite jobbigt att dessutom inse att man faktiskt inte kunde så mycket som man trodde. Att däremot läsa en text flera gånger, det känns rätt så bra. Vi känner igen det vi läser, och då känns det också som att vi kan det. Just ja, det där visste jag! Det känns som att vi har flyt – men det är ack så förrädiskt. För att vi känner igen det vi läser betyder faktiskt inte att vi kan det. Just det har till och med fått ett namn: kunskapsillusionen.

Tur att det är vetenskapligt bevisat vilka studiesätt som faktiskt funkar – och vilka som inte funkar. Det gäller bara att jobba emot magkänslan och lita på forskningen.

Jag har vid ett par tillfällen intervjuat psykologiprofessorn Henry ”Roddy” Roediger III, den forskare som på allvar tog sig an testeffekten i början av 2000-talet. När vi pratade så pekade han på ett problem med mycket av skolan och pluggandet idag: fokus ligger på att få in kunskapen, inte att hitta den igen – vilket är precis det eleverna egentligen behöver kunna. Man frågar sig inte hur eleverna ska lära sig på sikt, utan hur de ska klara provet i morgon.

Om man sammanfattar hans och hans kollegors studier runt testeffekten från ett drygt decennium tillbaka, så kan man konstatera några saker:

– Om man vill man både vill fixa historieprovet om ett par dagar eller en vecka, och dessutom minnas en del även efteråt (vilket är rätt bra, kunskap hänger ju i hop med annan kunskap), då är det smartast att jobba med självtester när man pluggar. Vill man däremot bara minnas kapitlet till i morgon, då funkar det att läsa kapitlet om och om igen, visar studier.
– Att plugga med testmetoden gör också under för den som lätt blir stressad vid prov. Studier visar nämligen att den som studerat genom att återkalla kunskapen ur minnet, inte alls drabbas lika hårt vid stress.
– Testmetoden har i studier också visat sig ha fina resultat även för elever som vanligtvis presterar sämre, visar bland annat studier från Umeå Universitet.
– Testmetoden går att använda på en rad olika sätt: det klassiska läxförhöret (men kalla det för något annat), att svara på instuderingsfrågorna i boken, att skriva frågor till sig själv. Eller, kanske det roligaste sättet, berätta. Berätta om artikeln du just sett eller boken du just läst, diskutera och resonera, leta i minnet efter fakta.

Precis det gör faktiskt också Roddy Roediger, berättade han när vi pratade. Efter varje kapitel som han läst i en bok, stannar han upp, försöker återberätta storyn lite snabbt för sig själv, funderar igenom huvudpoängerna. 

I SvD finns en längre intervju med Roddy Roediger (för prenumeranter). I boken Supermetoderna går jag in på fler sätt att utnyttja testeffekten, hur barn kan göra när de pluggar. Eller vi själva, bara för att minnas lite mer.